Przeskocz do treści

Przykład edukacyjnych działań rodziców w codziennych czynnościach.

Drodzy Rodzice, są to przykłady tylko niektórych aktywności codziennego życia, które mogą być wykorzystane w celach edukacyjnych.

  • nazywa części garderoby podczas ubierania i podaje nazwy produktów spożywczych/potraw podczas śniadania (10 minut),
  • śpiewa piosenki z rodziną podczas codziennych czynności (15 minut),
  • wskazuje na ludzi i miejsca podczas jazdy samochodem (15minut),
  • śpiewa piosenki i ogląda książkę z obrazkami przed drzemką (10 minut),
  • bawi się z rodziną, podając nazwy zabawek (15 minut),
  • nazywa zabawki i przedmioty toaletowe podczas kąpieli (10 minut),
  • opowiada bajkę tacie/mamie/babci na dobranoc (10 minut).

 Wspólne zabawy z rodzicami bez udziału telewizji i komputera

Zabawy sensoryczne dla najmłodszych dzieci

  • Samodzielne przygotowanie mas sensorycznych (np. masy solnej, domowej ciastoliny czy ciągliwego gluta) zajmuje chwilę, a stwarza dzieciom możliwość zapoznania się z nowymi fakturami, konsystencjami, smakiem, zapachem czy kolorem. Można z nich lepić, poszukiwać ukrytych w nich przedmiotów, gnieść, wałkować, rzucać nimi lub wkładać je do foremek. W tym przypadku nie ma znaczenia sposób zabawy, każdy jest rozwijający i wyjątkowo stymulujący.

    Zabawy słuchowo-muzyczne polegające na rozpoznawaniu, jaki instrument gra, który ze sprzętów domowego użytku wydaje konkretny dźwięk, lub naśladowanie rytmu wygrywanego przez inną osobę, świetnie rozwijają zmysł słuchu.

    Nazywanie produktów spożywczych (określanie ich smaku: słodkiego, słonego, gorzkiego lub kwaśnego), wąchanie przypraw i rozpoznawanie ich po zapachu oraz łączenie ze sobą produktów, których smaki ze sobą współgrają, rozwija zmysł smaku i węchu, wyobraźnię kulinarną oraz oswaja z różnymi konsystencjami produktów.

    Układanie puzzli i wyszukiwanie mniejszych elementów z ramki na głównym obrazku, zbieranie określonego rodzaju kwiatów na łące czy zabawy memeory z odnajdywaniem subtelnych różnic między obrazkami rozwija zmysł wzroku, koordynacji oko-ręka, a także doskonali rozpoznawanie kształtów i figur w otoczeniu dziecka.

Zabawy językowe dla dzieci

  • Opisywanie świata, który nas otacza, to najbardziej naturalny i intuicyjny sposób stymulowania rozwoju mowy oraz poznawania języka ojczystego i obcego. Warto opowiadać, o tym, co robimy w danej chwili, nazywać przedmioty i określać ich cechy. Opisywanie codziennego życia to forma „kąpieli słownej”, która umożliwia kontakt z językiem w działaniu i łatwiejsze zapamiętywanie nowych informacji.

    Rymowanki, wierszyki, piosenki i zabawy paluszkowe skutecznie angażują zmysł słuchu, dotyku, a także dziecięcą wyobraźnię. Wyśpiewywane rymy stają się atrakcyjną zabawą, dzięki której nowe słowa i struktury gramatyczne szybko zapadają w pamięć, a dzieci czerpią radość z poznawania języka.

Zabawy wspierające rozwój myślenia logicznego i kreatywność

  • Konstrukcje z kloców, samodzielne wymyślanie budowli oraz odtwarzanie ich ze wzoru rozwija umiejętności przestrzenne, a także doskonali zdolność do dostrzegania symetrii i wzorów, co ma znaczenie w kształtowaniu umiejętności matematycznych, a nawet artystycznych.

    Domino to prosta gra logiczna, która doskonali percepcję wzrokową, a przy okazji zachęca do poznawania liter, liczb oraz liczenia.

  • Robienie zakupów oraz wszelkie zabawy w sklep umożliwiające płacenie i dokonywanie wyborów z bogatego asortymentu sprzyja umiejętności klasyfikacji przedmiotów, a także rozwija zdolności społeczne.
  • Wspólne gotowanie, które wymaga odmierzania produktów z pomocą wagi lub naczynia z miarką oraz komponowania zbilansowanego posiłku, rozwija zdolności myślenia logicznego oraz uczy zasad zdrowego żywienia. Podczas gotowania można również rozwijać umiejętność generowania jak największej liczby pomysłów, np. dziecko w jak najkrótszym czasie musi odpowiedzieć na pytania, co jest potrzebne do upieczenia ciasta czy zrobienia pizzy. A po przygotowaniu pysznego posiłku można zagrać w rodzinną planszówkę, która doskonali również znajomość angielskiego słownictwa.
  • Porządkowanie być może nie jest ulubioną czynnością dorosłych, jeśli jednak włączymy do tej aktywności element rywalizacji, np. kto pierwszy włoży zabawki do odpowiednich pudeł (np. ze względu na ich rodzaj: autka, zwierzątka, klocki lub wielkość), mamy szansę na miły wieczór. Gdy w domu zapanuje porządek, można wykorzystać do zabawy karty do rysowania i zgadywania, dzięki którym starsze dzieci nauczą się analizować informacje, odkrywać zależności, porównywać i wyciągać wnioski.
  • Kalambury dla dzieci to dobrze znana forma rodzinnej zabawy dla osób w różnym wieku. Uczą kreatywności przez budowanie skojarzeń, myślenia logicznego, współdziałania z innymi oraz pomagają przełamać nieśmiałość. Można przygotować karteczki z wybranymi samodzielnie hasłami lub wykorzystać gotowe karty z ilustracjami, które stwarzają przestrzeń do własnych interpretacji, np. Grę Kalambury

Można wówczas pokazywać rzeczowniki, czasowniki, a nawet przysłowia. Co więcej hasła można przedstawić za pomocą słów, dźwięków, gestów lub rysunków.

Zabawy badawcze, eksperymenty i quizy

  • Eksperymenty to wspaniały sposób, by wprowadzić dzieci w świat nauki. Z pomocą maseczki antysmogowej można naocznie sprawdzić, czy powietrze, którym oddychamy, jest czyste, z boraksu wyhodować kryształy, a z cytryny zrobić źródło prądu. Eksperymenty to wspaniała okazja, by pokazać dzieciom, że czasami potrzeba wiele prób i modyfikacji, by otrzymać oczekiwany wynik, a porażka może być motywująca i zachęcać do zdobywania zupełnie nowych informacji.

Skip to content