Przeskocz do treści

6 latek

CO POWINIEN UMIEĆ 6-LATEK

(profil rozwojowy dziecka 6-letniego)

na podstawie książki Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ

  • potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
  • potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
  • potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
  • podejmuje próby skakania na skakance
  • potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)
  • potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
  • potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się z miejsca obunóż
  • umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ

  • ma w     pełni     opanowane     czynności     samoobsługowe     (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)
  • potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
  • ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
  • ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
  • potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
  • potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
  • lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

  • potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie modelu
  • potrafi wskazać brakujący element na obrazku
  • potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, xx++xx++x...++
  • potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
  • potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru
  • zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
  • potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
  • potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg. wcześniej pokazanego wzoru
  • potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów

UMIEJĘTNOŚCI    W     ZAKRESIE    ORIENTACJI    W     SCHEMACIE    CIAŁA I KIERUNKACH W PRZESTRZENI

  • prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała
  • orientuje się w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
  • potrafi poruszać się w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne (w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)
  • potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie, posługuje się określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
  • orientuje się w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/ dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

  • potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.
  • porównuje dźwięki  między  sobą,  określa  ich  cechy  jakościowe, wysokie/niskie, szybkie/wolne
  • odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe - wyklaskiwane lub wystukiwane
Skip to content