Przeskocz do treści

3 latek

CO POWINIEN UMIEĆ 3-LATEK

(profil rozwojowy dziecka 3-letniego)

na podstawie książki Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka

w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ

  • sprawnie chodzi i biega po równej powierzchni
  • potrafi przejść od siadu do stania i z powrotem całkowicie bez użycia rąk
  • pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia (ręce nie są potrzebne do stabilizacji ciała)
  • stoi 2-3 sekundy na jednej nodze (dotyczy zarówno prawej jak i lewej nogi)
  • rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę (chwyt polega na przyciśnięciu jej do piersi, gdy piłka upadnie na wyciągnięte ręce)
  • nauczy się jeździć na trójkołowym rowerku i hulajnodze, gdy stworzy mu się możliwość ćwiczenia
  • potrafi wspinać się na niskie przyrządy do zabawy, np. małą drabinkę
  • potrafi przeskoczyć obunóż sznur rozciągnięty na ziemi (trzeba pokazać jak to się robi)
  • wchodzi i schodzi po schodach krokiem dostawnym trzymając się poręczy

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ

  • buduje wieżę z ośmiu elementów
  • umie odwzorować konstrukcje przestrzenne i płaskie (np. mostek,pociąg, ścianę)
  • potrafi się rozebrać i założyć niektóre części garderoby (majtki, luźne spodnie, kapcie)
  • posługuje się łyżką, widelcem oraz kubkiem
  • samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne (korzysta z toalety, myje twarz i ręce i wyciera ręcznikiem)
  • nawleka korale na gumową linkę
  • rysuje postać człowieka w formie głowonogów (z głowy "wyrastają" nogi)
  • lepi z plasteliny obwarzanek lub rogalik, jeśli pokaże mu się, jak to zrobić

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

  • potrafi wskazywać element na ilustracji po obejrzeniu oddzielnego obrazka z tym elementem
  • potrafi składać obrazki z części (2-3 elementy)
  • potrafi układać figury i obrazki w konturach (dopasowuje kształt do otworu)
  • potrafi pogrupować takie same przedmioty wg. koloru
  • potrafi skonstruować proste układy przestrzenne wg. wzoru (np. mostek, ścianę)
  • potrafi narysować koło i krzyżyk wg. wzoru
  • potrafi zapamiętać przedmiot na obrazku i wskazać go po chwili wśród innych

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA I KIERUNKACH W PRZESTRZENI

  • wskazuje i nazywa poszczególne części ciała
  • rozumie wyrażenia: przód-tył, do góry-na dół, w bok
  • różnicuje odległość: daleko-blisko, wysoko-nisko
  • rozumie znaczenie przyimków odnoszących się do położenia
  • przedmiotów w przestrzeni i stosuje je w praktycznym działaniu: w, do, na, pod

UMIEJETNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

  • rozpoznaje głosy i dźwięki wydawane przez różne zwierzęta,
  • instrumenty i niektóre pojazdy
  • rozpoznaje odgłosy dochodzące z otoczenia (np. kroki na schodach,szum pralki, telefon, itp.)
  • potrafi pokazać, skąd dochodzi głos
  • powtarza ze słuchu ciąg 3-4 liczb i krótkie zdanie
  • dopowiada rymowane wyrazy w trakcie uczenia się znanego wiersza
  • różnicuje wyrazy z głoskami opozycyjnymi, np. półka-bułka, teczka-beczka

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY

  • posługuje się zdaniami złożonymi z kilku słów
  • wypowiada poprawnie wszystkie głoski oraz większość spółgłosek;
  • głoski s, z, c, dz, c wypowiada jeszcze jako ś, ź, ć, dź; głoska r zastępowana jest przez l
  • często wypowiada się niegramatycznie, upraszcza wyrazy, przestawia kolejność głosek
  • szybko przyswaja słownictwo dotyczące przedmiotów
  • z najbliższego środowiska, codziennych czynności, ze świata roślin, zwierząt, pojazdów
  • nazywa osoby, przedmioty, zwierzęta, pojazdy na obrazkach
  • opowiadająca, co widzi na obrazkach czasami posługuje się czasownikami

UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNE

Klasyfikowanie

  • najczęściej wyodrębnia przedmioty, kierując się kryterium
  • emocjonalnym (lubię-nie lubię, moje-nie moje)
  • próbuje łączyć po dwa przedmioty tego samego rodzaju (takie same)
  • wyłącza ze zbioru przedmiotów ten niepasujący
  • niektóre trzylatki próbują łączyć po dwa obiekty ze względu na ich jednoczesne występowanie w codziennych sytuacjach, np. czapka i szalik, talerzyk i kubek
  • próbuje segregować ze względu na jedną cechę, np. wielkość (tu duże, tu małe), kolor (tu zielone, tu czerwone), jeżeli mu się zademonstruje, co ma robić

Liczenie

  • rozumie, że aby policzyć należy rytmicznie wskazywać i wypowiadać konkretne słowa, ale ma problem z jednoczesnym wskazywaniem i wypowiadaniem liczebników
  • często pomija liczone przedmioty lub liczy je podwójnie
  • zwykle wypowiada poprawnie dwa, trzy liczebniki (które zna), a potem
  • wylicza je w sposób przypadkowy
  • liczebniki nie mają dla dziecka znaczenia określającego kolejność lub ilość

Dodawanie i odejmowanie

  • orientuje się, że po dodaniu jest dużo, a po zabraniu mało
  • ocenia liczebność "na oko"

UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ

  • W zakresie samoobsługi: sygnalizuje potrzeby fizjologiczne; potrafi samo lub z niewielką pomocą skorzystać z toalety; samodzielnie je,
  • potrafi pić płyn przez słomkę; potrafi odkręcić i zakręcić kran; wyciera ręce; potrafi się rozebrać i założyć niektóre części garderoby, np. buty, luźne spodnie
  • unika drobnych niebezpieczeństw, np. wie, że może się poparzyć
  • samo wynajduje sobie zabawę (ale nie potrafi długo bawić się samo)
  • stopniowo przyswaja reguły pozwalające funkcjonować w grupie
  • zaczyna rozumieć zasady społeczne oraz przyswajać słownictwo nazywające emocje
  • zaczyna przeżywać mało znane do tej pory emocje, np. wstydu, poczucia winy, zakłopotania i zazdrości
  • potrafi wykonać pojedyncze polecenia, np. podaj misia

 

Skip to content