CO POWINIEN UMIEĆ 6-LATEK
(profil rozwojowy dziecka 6-letniego)
na podstawie książki Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ
- potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
- potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
- potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
- podejmuje próby skakania na skakance
- potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)
- potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
- potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się z miejsca obunóż
- umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ
- ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)
- potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
- ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
- ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
- potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
- potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
- lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
- potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie modelu
- potrafi wskazać brakujący element na obrazku
- potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, xx++xx++x...++
- potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
- potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru
- zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
- potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
- potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg. wcześniej pokazanego wzoru
- potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA I KIERUNKACH W PRZESTRZENI
- prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała
- orientuje się w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
- potrafi poruszać się w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne (w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)
- potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie, posługuje się określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
- orientuje się w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/ dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
- potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.
- porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe, wysokie/niskie, szybkie/wolne
- odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe - wyklaskiwane lub wystukiwane